REMAKES klänning lever vidare; en symbol för hållbarhet och förändring

Nobelklänningen från REMAKE fortsätter leva vidare som den symbol den är; för återbruk, cirkulär ekonomi samt miljömässig och social hållbarhet. I december 2024 auktionerade vi ut den via vår Traderabutik och den som la det vinnande budet var ingen mindre än Malmöentreprenören Yasemin Arhan Modéer, som kommer bära klänningen vidare i samma anda.

Den omtalade klänningen är ingen mindre är Nobelsnackisen från 2023; designad och skapad av Skåne Stadsmissions eget klimatsmarta varumärke REMAKE. Helt tillverkad av tyger från slipsar, blusar och tygprover i italiensk bomullssatäng av exklusiv kvalitet som donerats av en textilkonstnärinna kan den ses som en fortsättning på Alice Bah Kuhnkes ikoniska klänning från 2017, där isbergen fortsätter smälta och havet ligger öppet. I december 2023 bars den på självaste Nobelbanketten i Blå Hallen av Miljöpartiets dåvarande språkrör Märta Stenevi. I december ett år senare auktionerade vi på Skåne Stadsmission ut den till förmån för våra verksamheter. Nu har den funnit ett hem hos Yasemin Arhan Modéer.

Den 19 mars tävlar hon i den nationella finalen i EYs tävling Entrepreneur Of The Year i Blå Hallen. Och iklädd denna statementklänning lyfter hon vikten av återbruk, cirkulär ekonomi samt miljömässig och social hållbarhet. För henne är klänningen mer än bara ett plagg – den är en symbol för förändring.

– Att buda hem klänningen var inget svårt beslut. Och jag är helt säker på att jag kommer att sticka ut i Blå Hallen, men klänningen har en tydlig story och den är fantastisk. Det handlar inte om mig, utan om frågan.

”Många vet helt enkelt inte hur mycket ni gör. Om fler företag förstod hur värdefullt ert arbete är hade vi kunnat mobilisera mer stöd. Skåne Stadsmission är så mycket mer än bara ett ”soppkök” – ni arbetar med sociala innovationer, kompetensförsörjning och hållbara lösningar. Fler måste få upp ögonen för det ni gör.”

Att kombinera affärsverksamhet med samhällsnytta är en hjärtefråga och hon menar att hållbarhet och cirkularitet inte är något som företag kan välja att engagera sig i på sin fritid utan att fler borde se över sin affärsstrategi.

– Vi måste sluta se cirkularitet som något alternativt. Återbruk är det nya svarta. Det är ingen ”fin” grej man sysslar med på fritiden – det är en nödvändighet att göra detta. Det är dags att sluta se samhällsengagemang som något man gör vid sidan av affären. Det ska vara en del av affären, säger hon.

Yasemins relation med Skåne Stadsmission började under 2021 och vad hon har sett hittills verkar få hennes entreprenöriella Malmöhjärta att slå lite hårdare.

– Det jag tycker är så spännande med Skåne Stadsmission är bredden i verksamheten. Det finns så många olika initiativ som kan stötta näringslivet, inte minst inom kompetensförsörjning. Fler företag borde samarbeta med er utifrån det perspektivet, säger hon och fortsätter:

– Många vet helt enkelt inte hur mycket ni gör. Om fler företag förstod hur värdefullt ert arbete är hade vi kunnat mobilisera mer stöd. Skåne Stadsmission är så mycket mer än bara ett ”soppkök” – ni arbetar med sociala innovationer, kompetensförsörjning och hållbara lösningar. Fler måste få upp ögonen för det ni gör, avslutar hon.